LOADING CLOSE

هفت مرحله برای حل موثر مساله در محیط کار

هفت مرحله برای حل موثر مساله در محیط کار

حل مساله و تصمیم‌گیری!!…
اگر از افراد بپرسید که آیا در محل کار زمانی را صرف حل مساله و تصمیم‌گیری می‌کنند، قطعا پاسخ خواهند داد: بله!
اما چند نفر از ما برای حل مساله آموزش کافی دیده‌ایم؟
همه ما می‌دانیم که موارد ذکر شده یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های کار ما هستند، اما اغلب نمی‌دانیم که چطور می‌توانیم حل مساله تصمیم‌گیری را به طور موثر انجام دهیم.
در هنگام مواجهه با مشکلات مردم اغلب سه کار انجام می‌دهند:

  1. می‌ترسند و آرزو می‌کنند که مشکل برطرف شود
  2. می‌خواهند که حتما به یک پاسخ قطعی برسند
  3. کسی را به‌عنوان مقصر پیدا می‌کنند

همین مواجهه شدن با مشکل، بزرگ‌ترین مشکل برای اغلب افراد است و از آنجایی که مشکلات همیشه وجود دارند، این رویارویی خود به اصلی‌ترین مشکل تبدیل می‌شود.

ما به ۲ دلیل تمایل داریم مشکل را به شکل یک بحران ببینیم؛ دلیل اول این است که مشکل به ‌هر حال باید حل شود و ما هم دقیقا نمی‌دانیم چطور باید بهترین راه‌حل را پیدا کنیم. دلیل دوم هم این است که احتمالا برای انتخاب بهترین راه‌حل، نظرات مخالفی هم وجود دارد.
بسیاری از ما تمایل به «دوری از بحران» داریم. ما در رویارویی با نظرات مخالف احساس خوبی نداریم و احساس می‌کنیم که این عدم تفاهم باعث اتفاقات بدتری خواهد شد. اما هدف از ایجاد فرآیند حل مساله این است که ما و سازمان‌مان توانمندتر و راحت‌تر با مشکل مواجه شویم.

در مواجهه با مشکلات همیشه دو چیز مهم را به یاد داشته باشید:

  • مشکلات همیشه رخ می دهند و از طرفی یک فرصت عالی برای بهبود سیستم و روابط هستند.
  • آنها در واقع اطلاعاتی برای بهتر کردن کارمان به ما می‌دهند.

اگر به مساله اینطور نگاه کنیم، تقریبا می‌توانیم بدون دردسر به استقبال مشکلات برویم! (البته تقریبا!)

از آنجا که اغلب مردم فکر می‌کنند علامه دهر هستند، بزرگ‌ترین چالش شما، جلوگیری از ارایه یک راه‌حل فوری توسط آنهاست. تمایل به حل آنی مشکل، رایج‌ترین اشتباه در حل مساله است، زیرا این روش راه‌حل را در ابتدای مسیر فرآیند حل مساله قرار می‌دهد، درحالی‌که آنچه ما نیاز داریم رسیدن به یک راه‌حل در پایان این فرآیند است.

هفت گام موثر برای فرآیند حل مساله

۱-شناسایی مساله

مشکل باید روشن و واضح بیان شود.
به یاد داشته باشید که افراد مختلف ممکن است دیدگاه‌های مختلفی درباره مشکل داشته باشند. لیست مسایل و مشکلات را از لیست مسایل شخصی جدا کنید.

۲-منافع اشخاص را درک کنید

این یک قدم مهم است که معمولا در نظر گرفته نمی‌شود.
منافع، همان نیازهایی هستند که شما می‌خواهید بوسیله راه‌حل ارایه شده پاسخ آنها را پیدا کنید. با تمرکز روی تنها یک راه‌حل به‌خصوص ممکن است بعضی از نیاز‌های واقعی را فراموش کنید.

بهترین راه‌حل‌ها، آنهایی هستند که همه نیاز‌ها را در نظر می‌گیرند.
تفاوت‌ها و اختلافات را برای مدتی کنار بگذارید و به یکدیگر با هدف درک متقابل گوش دهید.
در عین حال لیست نیاز‌ها از لیست راه‌حل‌ها جداست.

۳-فهرستی از راه‌حل‌های ممکن تهیه کنید (گزینه‌ها)

حالا وقت آن است که هم‌فکری کنید. این مرحله فرصت خوبی برای ارایه راهکارهای خلاق است.
واقعیت‌ را از تصور جدا کنید. ممکن است راه‌حل‌های واقعی با تصور شما از راه‌حل متفاوت باشد.

۴-گزینه‌های خود را ارزیابی کنید

نکات مثبت و منفی هر گزینه چیست؟ (به این سوال کاملا صادقانه پاسخ دهید!)
ارزیابی شخصی خود را در تصمیم‌گیری اعمال نکنید.

۵-یک یا چند گزینه را انتخاب کنید

بهترین گزینه کدام است؟
آیا راهی برای انتخاب تعدادی از گزینه‌ها و استفاده از آنها به عنوان یک راه‌حل موثرتر وجود دارد؟

۶-گزینه مورد توافق را مکتوب کنید

به حافظه خود خیلی اطمینان نکنید.
نوشتن کمک می‌کند تا به تمام جزییات و پیچیدگی‌های آن فکر کنید.

۷- در مورد سه فاکتور احتمالات، نظارت و ارزیابی توافق کنید

از آنجایی که همیشه ممکن است شرایط تغییر کند، در مورد شرایط قابل پیش‌بینی در آینده، از حالا توافق کنید.

چطور بر انطباق یک راه‌حل با مشکل موجود و پیگیری آن نظارت می‌کنید؟
برای ارزیابی توافق‌ها و اجرای آنها فرصت ایجاد کنید.(می‌توان این روش را برای سه ماه امتحان کرد و سپس آن‌را ارزیابی کرد).

حل مساله موثر نیازمند «زمان» و «توجه» بسیار است، و حتی به «توجه» بیشتر از «زمان» نیاز دارد. اما در نظر داشته باشید که اگر مساله را به‌درستی حل نکنید، در انتها باید «زمان» و «توجه» بیشتری برای اصلاح آن صرف کنید.

کلید اصلی، عجله نکردن در حل مشکل است

مشکل همانند پیچ جاده است. اگر آن را با سرعت مناسب پشت سر بگذارید سالم خواهید ماند. در حالی‌که اگر پیچ را با سرعت زیاد بگذرانید ممکن است با عواقب ناخوشایندی روبرو شوید.
حل مساله از این طریق همیشه یک روند خطی نخواهد داشت، بلکه ممکن است مجبور باشید چندین بار به مراحل قبلی برگردید. برای مثال، اگر شما برای انتخاب یک گزینه دچار مشکل هستید شاید باید برگردید و خواسته‌ها و نیاز‌ها را مجددا مورد بررسی قرار دهید.
این روش می‌تواند در یک گروه بزرگ، بین دو نفر، و یا توسط یک نفر که با یک تصمیم دشوار مواجه استفاده شود. هر میزان که مشکل سخت‌تر و مهم‌تر باشد، استفاده از یک فرآیند منظم ضروری‌تر و مهم‌تر خواهد بود. اگر شما فقط میخواهید برای بیرون رفتن برای ناهار تصمیم بگیرید، احتمالا لازم نیست که از طریق این هفت مرحله به یک تصمیم برسید!

نگران نباشید اگر این فرآیند در ابتدا کمی ناآشنا و ناراحت‌کننده بنظر می‌آید. شما زمان زیادی برای تمرین این فرآیند خواهید‌داشت!

این مطلب را به دوستانتان پیشنهاد دهید:

پاسخ دهید