LOADING CLOSE

چگونه در اینترنت حرفه‌ای بنویسیم؟

چگونه در اینترنت حرفه‌ای بنویسیم

چگونه در اینترنت حرفه‌ای بنویسیم؟

قبل از هر چیز اگر فکر می‌کنید نوشتن چه در اینترنت و چه روی کاغذ فایده‌ای ندارد، ابتدا ویدیوی زیر را ببینید.

آیا مطالب وبسایت شما خیلی خشک و رسمی است؟ آیا توانسته‌اید با استفاده از مطالب خود به نتیجه‌ای که می‌خواستید برسید؟ آیا مطالب وبلاگ شما پر از اشتباه در متن و گرافیک و قالب وبسایت است؟ آیا محتوای آنلاین مطالب شما با شخصیت شما یا شرکتی که برای آن کار می‌کنید مطابقت دارد؟ 

 نوشتن مطالب خوب در وبسایت یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای کسب و کار خود انجام دهید زیرا محتوای آنلاین مانند ویترین شماست و اگر همه چیز درست سر جای درست خود قرار نگرفته باشد شما نمی‌توانید چیزی به مخاطب عرضه کنید.

اگر اینطور نیست الان بهترین موقع برای این است که یک تحول اساسی در محتوای وب‌سایت خود ایجاد کنید.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ۷۹ در صد خوانندگان اینترنتی، تنها مطالب را با چشم اسکن می‌کنند و از هر جمله چند کلمه اول را می‌خوانند. این نشان می‌دهد که جذب مخاطب آنلاین کار سختی است.نوشتن متن‌های بدون اشتباه و تاثیرگذار، یکی از بهترین ابزارهای رایگان برای تعامل با مردم در اینترنت است و واقعا برای شما به صرفه است که اگر لازم باشد زمان و انرژی زیادی برای آن صرف کنید.

پست‌های بلاگ که به اشتراک می‌گذارید یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای پیشبرد کانتنت مارکتینگ و سئو هستند. مطلب خوب و درست نویسی هم خیلی مهم است و به شما کمک می‌کند لینک‌های زیادی از وب‌سایت‌های دیگر بگیرید. به علاوه غلط ننوشتن باعث می‌شود مردم به شما اعتماد کنند! واقعا چه کسی پیدا می‌شود که حاضر باشد ایمیل و اطلاعات تماس خود را در اختیار کسی قرار دهد که در قسمت “بارگذاری عکس” نوشته است بارگزاری عکس!

زمانی که محتوای آنلاین می‌نویسید،این موارد را فراموش نکنید

۱- برای موفقیت در سئو، روی کلیدواژه‌ها تحقیق کنید

سایت TCF سالانه بیش از ۳۰۰،۰۰۰ دلار از ترافیک ارگانیک سود می‌برد ( اگر بخواهیم همین تعداد بازدیدکننده داشته باشیم باید چیزی حدود ۸۰۰ میلیون تومان در Google AdWords خرج کنیم). رمز موفقیت محتوای آنها، میزان جستجوی کلیدواژه‌های مرتبط با مطالب است. درست است که آنها همیشه پست‌ها را بر اساس کلیدواژه‌ها نمی‌نویسند، اما طوری از آنها استفاده می‌کنند که بهترین نتیجه را در موتورهای جستجو بگیرند.

اگر نمی‌دانید از کجا باید آغاز کنید، شاید خواندن این مطلب به شما کمک کند تا یک برنامه جامع برای مدیریت محتوا در وبسایت خود داشته باشید.

۲-در استفاده از کلیدواژه‌ها افراط نکنید

اگرچه سئو مهم‌ترین بخش کانتنت مارکتینگ است، اما اگر در مطلب خود خواننده را با کلیدواژه‌ها بمباران کنید، درصد جذب مخاطب بوسیله کلیدواژه‌های شما پایین می‌آید و گوگل حساب شما را می‌رسد. انتخاب نادرست keyword و یا استفاده بیش از اندازه از آن، خوانندگان را از صفحه شما فراری می‌دهد و موتورهای جستجو نیز شما را به رتبه‌های پایین‌ترخواهند فرستاد.

این نکته بسیار مهم را هم درنظر داشته باشید:

درست است که مردم در هنگام جستجو ممکن است کلیدواژه‌هایی با اشتباهات دستوری یا املایی استفاده کنند، می‌گردند دلیل بر این نیست که شما هم باید از آن کلمات در متن خود استفاده کنید. یادتان باشد درست‌نویسی می‌تواند مهم‌ترین دلیل برتری سایت شما باشد.

۳-e-mail‌ در برابر email،  توفان در برابر طوفان

نیازی به توضیح نیست که کلماتی مانند اتاق، اتو و .. به دلیل استفاده نابجا از کلمات عربی سالهاست به اشتباه اطاق و اطو نوشته می‌شوند. در انگلیسی هم البته غلط‌های مصطلح زیادی وجود دارد. مثلا آسوشیتدپرس چند سال پیش e-mail را به صورت email نوشت، فقط به خاطر این که بسیاری از مردم آن را اینگونه می‌نوشتند. به هرحال، نیویورک تایمز هنوز در برابر این فشارها تسلیم نشده و همچنان کلمه درست یعنی e-mail را به کار می‌برد. اخیرا هم کلمه Internet تبدیل به internet شده (هر چند هر دو از نظر فنی قابل قبول هستند).

۴-منابع مورد استفاده در تولید محتوا را ذکر کنید

زمانی که از محتوای وبسایت دیگری استفاده می‌کنید، مطمئن شوید خواننده را با لینک به وبسایت مورد نظر هدایت می‌کنید.

آیا نگرانید که خواننده را از دست بدهید و یا ترافیک سایت‌تان را به سمت سایت مرجع هدایت کنید؟

اول باید بگویم که این کار نشان‌دهنده  «ادب اینترنتی» است و به زودی شما هم از دیگران انتظار خواهید داشت همین کار را با مطالب شما انجام دهند.  اگر نگران آن هستید که ترافیک وبسایت شما کم شود و یا bounce rate ‌ یا درصد خروج کاربر از سایت‌تان بالا رود، می‌توانید برای لینک‌ها گزینه «بازکردن لینک در پنجره جدید» را استفاده کنید.

ذکر منبع نه تنها کار درستی است بلکه می‌تواند کمک کند که شما نیز از سایت‌های دیگر لینک پشتیبان بگیرید. اغلب اوقات، وبسایت‌هایی که به آنها لینک داده اید تلاش می‌کنند با دادن لینک‌های متقابل یا یک نقل قول از شما تشکر کنند، درست مانند کاری که Hootsuite برای TCF انجام داد. 

۵-خواننده را سر ذوق بیاورید

چگونه یک نویسنده حرفه‌ای در اینترنت شویم

تولید یک محتوای خلاقانه و فراگیر که بین کاربران دست به دست شود آروز و رویای هر نویسنده و مدیر تولید محتوا است. راه رسیدن به چنین چیزی هم فقط  دست گذاشتن روی احساسات خوانندگان است.

آیا دقت کرده‌اید که کاربران رسانه‌های اجتماعی بیشتر مایلند محتواهایی را به اشتراک بگذارند که آنها را خوشحال می‌کند؟ abigail posner دلیل این امر را توضیح می‌دهد:

زمانی که تصویری خلق می‌کنیم که به ما حس زندگی می‌دهد و یا چیزی می‌بینیم که ما را شاد می‌کند، آن را برای دیگران می‌فرستیم تا به آنها هم کمی انرژی و حس طراوت ببخشیم. هر هدیه‌، قسمتی از روح کسی که آن را هدیه می‌دهد را در خود دارد. علاوه بر این، هر عکس به ما و دیگران یادآوری می‌کند که ما زنده، شاد و پر از انرژی هستیم، حتی اگر این احساس همیشگی نباشد. وقتی هم که کامنت، عکسی یا ویدیویی را که به ما می‌دهند لایک می‌کنیم، نوعی هدیه متقابل به فرستنده آن مطلب می‌دهیم در واقع عمل آنها را تایید می‌کنیم. اما عمیق‌تر از همه، این هدیه باعث تبادل انرژی بین ما و تقویت لذت درونی می‌شود، چیزی که در وجود ما جای دارد.

پس دفعه بعد که یک مطلب تبلیغاتی یا نوشته‌ای آنلاین خلق می‌کنید، اول از خود بپرسید چه چیز جالبی در این داستان وجود دارد؟ چگونه می‌توانم یک پیام یا حس مثبت در آن اضافه کنم؟

اگرپاسخ سوالات بالا را پیدا کنید،‌ تولید یک محتوای فراگیر (viral)‌ کار سختی نیست.

۶-در نوشتن متن از جملات معلوم استفاده کنید، نه مجهول

احتمالا اکثر شما با مفهوم جملات مجهول آشنا هستید. جمله مجهول زمانی به وجود می‌آید که جای فاعل و مفعول در جمله عوض شود. یعنی به جای آنکه بگوییم: یک شیر وحشی به اهالی روستا حمله کرد بگوییم اهالی روستا مورد حمله یک شیر وحشی قرار گرفتند.

احتمالا با من هم عقیده هستید که جمله دوم به اندازه اولی هیجان‌انگیز نیست (اگر چه هر دو درباره یک شیر درنده هستند). بهتر است این بحث را این طور برای شما بگویم که همیشه باید سعی کنید بخشی از خبر را که مهم‌تر است به عنوان فاعل جمله بیاورید. مثلا فرض کنید در همان خبر بالایی،‌روستای دیگری نیز مورد حمله شیر قرار گرفته باشد و شما این بار بخواهید روی این مساله تاکید کنید که روستای مجاور هم عاقبت به سرانجام دهکده قبلی دچار شد. از آنجا که روستاییان قسمت مهم‌تر خبر هستند، پس جمله شما باید این گونه نوشته شود:

 اهالی دهکده (فلان) هم قربانی شیر شدند.

برای نوشتن تیترها و خبرهای خوب،‌ نه تنها باید سعی کنید جملات معلوم بسازید، بلکه باید تلاش کنید محتوای آنلاین خود رابا کلمات هیجان‌انگیزو درعین حال غیرتکراری پر کنید. مثلا به جای کاهش قیمت‌ بنویسید شکستن قیمت‌ یا سقوط قیمت. این تغییرات کوچک تعداد واژه‌های متن را افزایش نمی‌دهند، اما نوشته شما را جذاب‌تر و گیراتر می‌کنند.

۷-محتوای آنلاین را خلاصه‌تر بنویسید

اگر دارید رمان می‌نویسید،‌می‌توانید هر وقت موضوع عوض شد به پاراگراف بعدی بروید، اما در هنگام نوشتن مطالب آنلاین داستان متفاوت است. در اینترنت شما زمان نوشتن کامل جملات برای القای بهتر مفاهیم را ندارید، زیرا کاربر آنلاین در هر لحظه به هزاران وبسایت دسترسی دارد و اگر در یک نگاه چیزی در وبسایت شما پیدا نکند، به سراغ سایت‌های دیگر می‌رود. یکی از روش‌های موثر برای جلب نظر مخاطب این است که پاراگراف‌های خود را کوتاه‌تر کنید.

خیلی ساده اگر بخواهم مطلب را بیان کنم، باید بگوییم: کوتاهش کنید! باز هم کوتاه‌تر..

یک پاراگراف پنج سطری خوب است، اما پاراگراف سه سطری از آن هم بهتر است. بعضی از امپراطوران تولید محتوا مانند Derek Halpern حتی تک جمله می‌نویسند. پس اصلا نگران این نباشید که جمله شما خیلی کامل باشد. دکمه Enter را بزنید و به پاراگراف بعدی بروید!

۸-لینک های خود را به روز کنید

هر صفحه از وبسایت شما باید به صفحات دیگر سایت‌تان لینک شود. این کار نه تنها کمک می‌کند که رتبه همه صفحات شما بالا رود، بلکه کاربران را وادار می‌کند تا در وبسایت شما بچرخند و زمان بیشتری برای خواندن مطالب شما صرف کنند.

اغلب نویسندگان در حین ایجاد محتوای آنلاین این نکته را رعایت می‌کنند، اما چیزی که بیشتر آنها فراموش می‌کنند، چک کردن پست‌های قدیمی و به روزرسانی آنها از طریق ایجاد لینک‌های جدید است.

یک یادآور در تقویم گوگل درست کنید تا هر ماه این مورد را به شما یادآوری کند.

۹-یک ست کامل مدیریت سئو دست و پا کنید

سئو بی‌نظیر است، اما وقتی کلی اطلاعات از سایت‌های آنالیتیک( سایت‌های آنالیز وبسایت) دریافت می کنید سردرگم نمی‌شوید؟ چگونه می‌خواهید خروجی‌های خام ابزارهای آنالیز سئو را با استراتژی تولید محتوای خود چک کنید؟ بعضی ابزارها هم که خروجی خام به شما نمی‌دهند، اینقدر اطلاعات کلی به شما می‌دهند که اصلا نمی‌توانید برای کلیدواژه‌های خود برنامه‌ریزی کنید.

سایت SEMrushیکی از آن جاهایی است که شما می‌توانید اطلاعات کافی در مورد سئو و کلیدواژه‌های سایت خود بگیرید. همه اطلاعات دم دست هستند و با یک نگاه می‌توانید اطلاعات اصلی را ببینید. تازه می‌توانید خروجی اطلاعات را در فرمت‌های مختلف دریافت کنید و از آنها در برنامه‌ریزی‌های خود استفاده کنید.

۱۰-کلیدواژه‌ها دکور نیستند

اگر از وردپرس یا بستری مشابه برای مدیریت محتوا و انتشار آن استفاده می‌کنید، فقط تکرار کردن کلیدواژه‌ها کافی نیست. کلمات کلیدی را حتما در آدرس صفحه، عنوان H2،متادسکریپشن و حتی در تگ‌های عکس‌ها استفاده کنید. 

وقتی همه کارها را تمام کردید حتما برای آنالیز محتوا، قسمت مربوط به پلاگینYoast box را چک کنید. این افزونه وردپرس به شما می‌گوید که قبل از انتشار محتوا چه چیزهایی را باید تغییر دهید و چه چیزهایی باید به متن یا دیگر قسمت‌ها اضافه کنید.

۱۱- از خودتان بپرسید چرا باید این متن را بخوانم!

بروید اول همین صفحه و اولین پاراگراف را بخوانید. حالا دقت کنید که چطور پاراگراف دوم سوالاتی در مورد اهمیت تولید محتوا مطرح می‌کند. آیا این سوالات و جملات بعدی که در مقدمه نوشته شده شما را به خواندن ادامه متن علاقمند می‌کند؟

یادتان باشد همیشه این کار را برای همه نوشته‌های آنلاین خود انجام دهید. پیش از آنکه خوانندگان برای شنیدن حرف‌های شما وقت بگذارند، باید بدانند که زمان با ارزش خود را هدر نمی‌دهند.

در ابتدای مطلب بگویید آنچه آموزش می‌دهید چگونه به آنها کمک می‌کند؟ با خواندن مطلب شما چه چیزی به دست می‌اورند؟

۱۲-تصویرسازی کنید

این جمله را بخوانید:

لذت‌بخش است وقتی من و تو، روی این صندلی‌های چوبی، رو به دریا می‌نشینیم و در سکوت چای می‌خوریم.

آیا موافقید که با این جمله می‌توان لوازم خانگی چوبی را تبلیغ کرد؟ قطعا وقتی تصویرسازی می‌کنید راحت‌تر می‌توانید مفاهیم یا موارد موردنظر خود را در ذهن کاربر ماندگار کنید.

منظور از تصویرسازی، اضافه کردن عکس لابلای پاراگراف‌ها نیست، بلکه ایجاد یک تصویر خیالی در ذهن مخاطب است. این کار با استفاده از ذکر مثال‌ یا رویدادهای واقعی انجام می‌شود.

ایجاد محتوای آنلاین با نوشتن یک گزارش فرق دارد و مخاطب شما کارمندان ادارات دولتی نیستد که مجبور باشند گزارش شما را تا انتها بخوانند. مخاطب خودش انتخاب می‌کند که محتوای شما را بخواند یا مطالب تلگرام خود را چک کند. تصویرسازی بهترین راه‌حل برای نگه داشتن خواننده در وب‌سایت است. 

حتی یک لحظه هم در این امر شک نکنید که یک عنوان بیش از حد فنی یا حوصله سربر شما را از دور خارج می‌کند. به خود فشار بیاورید تا کمی تخیل وارد محتوای وبسایت خود کنید تا ببینید خواندن (و نوشتن) آن چقدر لذت‌بخش است. 

۱۳- ارائه یا ارایه؟ کدام کلمه درست است؟

هیچ چیز بدتر از این نیست که اجازه دهیم حروف عربی در نگارش زبان فارسی استفاده شود. قطعا کلمه دوم درست است. کلا به یاد داشته باشید که ما در فارسی از همزه استفاده نمی‌کنیم. امضاء اگر چه کلمه عربی است اما غلط است،‌ امضا درست است. در فارسی مسئول نداریم و همه مسوول هستند. شاید به نظر شما این مسئله مهمی نباشد، اما مساله مهم ترویج درست نویسی است.

البته یک استثنا وجود دارد. کلمات غربی مانند سئو و مائو را نمی‌توان طور دیگری نوشت، اما در مورد کلماتی که در زبان فارسی استفاده می‌کنیم همیشه از «ی» استفاده کنیم.

۱۴-درست بنویسید!‌ اگر نمی‌توانید، بپرسید و مطالعه کنید

همیشه سعی کنید درست بنویسید. اگر مطمئن نیستید از کسانی که می‌دانید خوب می‌نویسند کمک بگیرید. اطلاعات تماس من را می‌توانید در سایت ببینید. همیشه سعی می‌کنم برای درست‌نویسی به اطرافیانم کمک کنم، پس هرگز برای ارسال سوالات خود تردید نکنید.

شاید باورتان نشود،‌ولی وقتی که شروع به پرسیدن می‌کنید و یا در اینترنت می‌گردید،‌به طرز شگفت‌آوری سریع یاد می‌گیرید و پیشرفت می‌کنید. من هنوز از از ویراستاران قدیمی و روزنامه‌نگاران معروف سوال می‌کنم. شاید در شروع کمی سخت به نظر برسد، اما بعد از مدتی چشم بسته هم می‌توانید متن‌های بدون غلط و روان بنویسید.

۱۵-چند لغت‌نامه آنلاین و آفلاین خوب پیدا کنید

تا زمانی که از معنای یک واژه‌ای کاملا مطمئن نشده‌اید آن را به‌کار نبرید. شاید باورتان نشود اما این روزها در اخبار و روزنامه‌ها هم می‌توانید کلی اشتباه معنایی پیدا کنید. اوضاع در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های چت خیلی بدتر است. فینگیلیش نویس‌ها کم کم املای کلمات فارسی را فراموش می‌کنند وقتی مجبور می‌شوند دو خط فارسی بنویسند، انگار قرار است جراحی کنند!

۱۶- ساده‌گویی را جایگزین درفشانی کنید

وقتی به راحتی می‌شود یک کلمه ساده استفاده کرد،‌‌ لازم نیست از گنجینه لغات عهد عتیق استفاده کنید. همانطور که حرف می‌زنید بنویسد و هرگز شبیه نامه‌های کلیشه‌ای در ادارات دولتی ننویسید.

شاید استفاده از کلمات ادبی نشان‌دهنده این باشد که شما حداقل یک مدرک لیسانس  دارید، اما این کلمات مردم را فراری می‌دهند و تصویری خسته‌کنند از شما می‌سازد.

۱۷-ساختمان محتوای خود را تعمیر و بازسازی کنید

هیچ استراتژی محتوا با عنوان بنویس و برو سراغ بعدی وجود ندارد، مگر آنکه بسیار خبره و باهوش باشید.

علاوه بر تحلیل مداوم محتوا و به اشتراک‌گذاری‌ آنها در شبکه‌های اجتماعی و همچنین بررسی میزان ترافیک از کانال‌های مختلف، باید بر محتوای خود وکلیدواژه‌هایی که با آن ترافیک می‌گیرید به صورت مرتب نظارت کنید. جالب است که بعضی اوقات یک پاراگراف ساده و یا یک کلیدواژه که اصلا انتظارش را ندارید،‌ می‌توانند کلی ترافیک سایت شما را بالا ببرد.

اگر چنین محتوایی دارید حتما روی آنها کار کنید، مطالب قدیمی را پخته و کامل کنید. اگر هم نمی‌دانید چطور می‌توانید محتوای خود را بهتر کنید و دیده شوید،‌ می‌توانید تماس بگیرید.

۱۸-برای همه طبقات مردم بنویسید

منظور این نیست که خیلی ساده و عامیانه بنویسید،‌ بلکه باید با درنظر گرفتن مخاطب خود،‌ راحت‌ترین روش بیان منظور خود را انتخاب کنید. مهم نیست که مخاطب شما استاد ادبیات در دانشگاه باشد، کافی است درست بنویسید و موضوعات مورد علاقه او را با روشی صمیمی و در عین حال رسمی بیان کنید. همچنیین اگر مخاطب شما افرادی از جامعه هستند که سواد کمتری دارند، دلیل بر این نمی‌شود اصول نگارش را رعایت نکنید. همیشه به خواننده خود احترام بگذارید و کاری کنید تا به راحتی متن شما را بخواند.

۱۹- به خواننده جایزه دهید

نوشتن محتوا و دادن ایده و راهکار به خوانندگان، به خودی خود عالی است. اما بد نیست بعضی وقت‌ها هدیه‌ای هم به آنها بدهیم. مثلا یک کتاب الکترونیکی رایگاه برای دانلود در مطلب بگذاریم و یا لیستی از منابع معتبر در تخصص‌های گوناگون در اختیار آنها قرار دهیم. این امتیازات همچنین می‌تواند لینک به یک فایل در گوگل درایو و یا معرفی یک وبینار رایگان در اینترنت باشد.

اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید،‌ بد نیست گهگاه در مطالبی که به کالاها مرتبط می‌شوند یک کد تخفیف بگذارید. حتی می‌توانید برای کسانی که در سایت شما غلط املایی پیدا می‌کنند جایزه تعیین کنید.

وقتی خوانندگان از مطالب شما چیزی اضافه می‌گیرند، بعد از مدتی تبدیل به خوانندگان ثابت مطالب شما می‌شوند.

۲۰- ویرایش نوشته خودتان را به دیگران بدهید

چگونه یک نویسنده حرفه‌ای در اینترنت شویم

اگر مجبورید خورتان ویرایش کنید حداقل بلافاصله بعد از اتمام نوشتن این کار را نکنید، زیرا ذهن شما به نقاط ضعف تکنیکی و مفهومی متن عادت کرده و آنها را بدون مشکل می‌بیند. می‌توانید ویرایش را روز بعد انجام دهید اما بهترین کار اینست که از یک دوست که ویرایش بلد است درخواست کنید متن شما را چک کند. اگر هر دو مسوولیت نوشتن و ویرایش به عهده شماست، ذهن شما به صورت خودکار در متن شما خلاء ایجاد کرده و نوشته شما در سطحی پایین‌تر از استاندارد قرار می‌گیرد. به جای این کار، متن را کنار بگذارید و ویرایش را به روز دیگری موکول کنید، یا حداقل چند ساعت بعد.

۲۱-در شبکه های اجتماعی بنویسید

نوشتن در شبکه‌های اجتماعی بهترین روش برای روان‌نویسی است. مخصوصا برای کسانی که در حین نوشتن خیلی به خودشان فشار می‌آورند و سخت می‌گیرند. در شبکه‌های اجتماعی کاربران ترس کمتری از نوشتن دارند و می‌شود تا حدی اشتباهات ادبی را نادیده گرفت.

سعی کنید هر روز در فیسبوک و توییتر اتفاقات روزمره زندگی خود را بنویسید. می‌توانید در مورد مسایل روز بحث کنید،‌ این کار باعث می‌شود تا در سریع‌ترین زمان ممکن متن بنویسید و همزمان به محتوای خود فکر کنید.

توییتر یک سایت خوب برای کوتاه‌نویسی است. تصور کنید که می‌خواهید یک اتفاق را در دو جمله توضیح دهید! واقعا سخت است،‌ اما با تمرین هر کاری شدنی است.

تمرین‌

یک اتفاق واقعی را در قالب یک یا دو پاراگراف کوتاه در فیسبوک بنویسید. سپس همان اتفاق را در دو جمله در توییتر بنویسید.

۲۲-همه چیز را برای ۵ ثانیه تنظیم کنید

آیا تابحال فکر کرده‌اید کسانی که به صورت ارگانیک وارد سایت شما می‌شوند چه مسیری را طی می‌کنند؟ بد نیست با هم بررسی کنیم.

فرض کنید کاربر شما می‌خواهد در مورد تولید محتوا تحقیق کند. احتمالا وارد سایت گوگل می‌شود و یکی از این عبارت‌ها را تایپ می‌کند:

  • تولید محتوا
  • تولید محتوا چیست؟
  • آموزش تولید محتوا
  • …..

وقتی گوگل نتایج جستجو را نشان می‌دهد،‌ کاربر روی بالاترین لینک کلیک می‌کند، در عرض ۵ ثانیه صفحه را از بالا تا پایین نگاه می‌کند و اگر به نظرش چیز جذابی در آن نبود، دکمه بازگشت را می‌زند و سایت بعدی را چک می‌کند.

فقط ۵ ثانیه! درست است. محتوای شما باید اینقدر جذاب باشد که بتواند کاربر را نگه دارد. همچنین نوشتن یک عنوان جذاب می‌تواند کاربر را وادار کند که ابتدا روی مطلب شما کلیک کند.

انتقال سریع اطلاعات در اینترنت بسیار مهم است و اگر شما نتوانید در همان چند ثانیه اول خوانند را جذب کنید،‌احتمالا او را برای همیشه از دست خواهید داد. استفاده از تصویر،‌اینفوگرافی و ویدیو روش خوبی برای حفظ مخاطب در سایت است.

۲۳-با ویدیو زمان را آهسته کنید

خواندن متن در اینترنت حتی اگر فقط چند ثانیه طول بکشد، بسیار طولانی به نظر می‌رسد، اما وقتی که شما ده‌ها دقیقه ویدیو تماشا می‌کنید،‌انگار زمان مثل برق می‌گذرد. با استفاده از ویدیو شما می‌توانید مخاطب را برای زمان بیشتری در سایت حفظ کنید.

۲۴-کپی رایتینگ یاد بگیرید

اصولی که در کپی‌رایتینگ یاد می‌گیرید،‌ همه چیزهایی که برای جذب مخاطب نیاز دارید را به شما یاد می‌دهد. این که چطور مستقیم و ساده بنویسید و بیشترین استفاده را از زمانی که مخاطب در سایت شماست ببرید.

خوب نوشتن در اینترنت نیازمند تمرین و مطالعه است. همیشه به سایت‌هایی که مخاطب زیادی دارند سر بزنید، روزنامه بخوانید و خبرگزاری‌ها را چک کنید. بعد از مدت کوتاهی به همان راحتی که صحبت می‌کنید، می‌توانید بنویسید.

این مطلب از وبلاگ زنگ کپی‌رایتینگ مورد استفاده قرار گرفته است.
این مطلب را به دوستانتان پیشنهاد دهید:

Author: ali.shahbazi

کپی‌رایتر و مدیر تولید و بازاریابی محتوا

(1) Comments

پاسخ دهید